Quality of life Leisure #Herkansing

Everything except hout and mint
De conceptstore Mint in Tilburg maakt van winkelen een beleving. Presentatie en service zijn hierbij een belangrijke factor. Er wordt uiteraard ook betaald voor kwaliteit maar een mooi strikje en tasje om je aankoop geeft een extra dimensie aan winkelen. Hierbij wordt de Emotional wellbeing van de bezoekers geprikkeld. Zij lopen voldaan de winkel uit en voor sommigen is dit ook een teken van status en respect.

Hamburgers and a good glass of wine on the side
Het eten van een hamburger is het afgelopen decennia veranderd van een ambachtsproduct in fastfood. In de jaren 50 ontstonden hamburger restaurant waarbij kwaliteit en transparantie aan hygiëne centraal stonden. Restaurant Pickles heeft de trend authenticiteit opgepikt en heeft er een eigen draai aan gegeven. De openheid wordt gecreëerd door de open keuken. De producten die verwerkt worden in de hamburgers zijn ook 100% vers en er is een eerlijke prijs voor betaald. Deze gedachten bij het eten van een hamburger en het drinken van een goed glas wijn bevorderd de Emotional Wellbeing. Dit gebeurd vaak in het bijzijn van vrienden/familie als vrijetijdsbesteding en daarmee wordt ook de Social Wellbeing en Development and Activity aangeraakt in het Quality of Life model van Felce&Perry (1995).

Just one drop
Bij de tentoonstelling The Future of Fashion is Now trok het werk van Lara Torres mijn aandacht. Het oplosproces van de stof werd op verschillende manier gedemonstreerd aan de bezoekers. Via filmpjes en foto’s maar het was ook mogelijk de stof zelf te ervaren. Door volledige openheid te geven aan de bezoekers over hoe je product in elkaar zit wekt vertrouwen op. Ook blijven ervaringen en belevingen hangen bij bezoekers, op deze manier geeft de tentoonstelling hen meer voldoening. Dit factoren spelen allemaal in op de Emotional Wellbeing.

Small but beautiful
Isabel Marant heeft in Parijs een mini Pop-up store ontworpen waarbij enkele stukken van haar nieuwe collectie worden tentoongesteld. Deze tijdelijke Flagship store zorgt ervoor dat mensen extra nieuwsgierig worden naar de rest van de collectie. Wanneer de collectie dan uiteindelijk te koop is in de winkel zal de consument extra voldaan zijn omdat zij lang hebben toegeleefd naar de aankoop van een item. Door in te spelen op de Emotional Wellbeing worden de mode items verkocht. Voor veel mensen is het dragen van Isabel Marant kleding/schoenen/accessoires ook een status symbool. Bij speciale items die maar in een bepaalde oplagen geproduceerd zijn speelt dit een extra grote rol, want zij bezitten iets wat een ander niet heeft of kan veroorloven. Er is dus genoeg Material Wellbeing nodig.

Flight on the ground
Voor mensen met een passie voor vliegtuigen is een overnachting in een oud McDonnel Douglas MB-11 vliegtuig natuurlijk een bijzondere ervaring. In samenwerking met AirBnB verloot KLM aan 3 verschillende mensen deze kans. Welke onderdeel van het veld Development and Activity geprikkeld wordt is per persoon verschillend bij dit project. Het kan voor iemand Leisure zijn maar voor de ander juist weer een Hobby. Vrijetijdsbesteding lijdt vaak tot voldoening van de Emotional Wellbeing en tevredenheid.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s