Exploration #13

Collect type
Ducument lettering you found out in the world. Take notes about where and when you found the samples.

Voor Exploration opdracht nummer 13 heb ik een hele week lang lettertypes verzameld en vergeleken. Het begon met lettertypes te zien in alles, later op de week werd ik steeds meer getrokken naar de boeken en tijdschriften in mijn kast. Het lettertype op de kaft van een boek zegt een hoop over de inhoud. Om me nog verder te verdiepen in boeken heb ik een bezoek gebracht aan De Kennismakerij, want waar komen er meer boeken samen dan in de bibliotheek? Hier kon ik boeken naast elkaar leggen en lettertypes gaan clusteren. Zo ontdekte ik 3 grote lijnen: cartoon/geografische letters, ronde letters en strakke letters. De boeken met een cartoon/geografisch lettertype gaan vaak over vrijetijd en hebben een creatieve achtergrond. De boeken met de ronde lijnen zijn vooral persoonsgebonden en gaan in op specifieke behoeftes van een persoon. De boeken met het strakke lettertype zijn feitelijk en gericht op educatie.

exploration nr 13

Naar een week me gefocust te hebben op lettertypes kan ik er niet meer mee stoppen. Overal in de wereld zijn lettertypes en boeken, de kaft verklapt al veel over de inhoud. Ik merk wanneer ik nu bijvoorbeeld een studieboek opensla als eerst getriggerd wordt door de kaft, iets waarin ik me nooit eerder in had verdiept. Het is leuk naar een week een opdracht uit te voeren verandering op te merken en dat je anders tegen dingen aan gaat kijken.

Geef een reactie

